Beszámoló a Bod Péter Alapítvány által szervezett: Intézményvezetés és oktatás lebonyolítása a dél erdélyi szórványban. A „templom és iskola” megmaradásának perspektívái
Konferenciánk alapvető célja a szórvány életében alapvetően érdekelt intézmények (erdélyiek és magyarországiak): egyházak, alapítványok és oktatási intézmények munkájának összehangolása volt. A rendkívül akut feladatok megoldására közös stratégia kidolgozását szabtuk ki célul. Ebből kiindulva meghívottaink az iskolai oktatás szervezésében, lebonyolításában és a háttérmunkájában résztvevő iskolai és egyházi életben résztvevő aktív szereplők voltak, esetenként kiegészítve azokkal a célszemélyekkel, akiknek oktatási problémákban döntéshozó szerepük van, vagy lehet.
Céljaink elérésének érdekében négy színhelyen szerveztük meg oktatási konferenciasorozatunkat, amelynek továbbképző jelleget adtunk: Balázsfalván, Küküllőváron, Nagyenyeden és Gyulafehérvárott. A négy színhelyen, október-novemberi hónapokban zajlottak le a rendezvények. A színhelyek kiválasztása nem volt véletlenszerű. A legsúlyosabb oktatási helyzetben levő színhelyek kerültek előtérbe, ahol a közösség a magára maradottság érzésével küzd. Minden színhelyen hasonló előadási sémákkal vázoltuk fel a szórványfeladatokat (Csete Örs, Vetési László, Szegedi László), intézményvezetési megoldásokat (Gál László, Szőcs Ildikó, Szabó Hajnal) és szórványstratégiákat (Gudor Botond, helyi lelkészek, tanárok és tanítók, polgármesterek, Király András államtitkár). A négy színhelyen tartott előadásokat a helyi iskolai állapotok és egyházi helyzet részletes leírása-bemutatása egészítette ki, amelynek segítségével diagnózisszerűen vázoltuk fel a mikrorégiók problémáit és megoldási javaslatokat fogalmaztunk meg a politikum, civil és egyházi társadalom irányába. A konferenciázó-továbbképző folyamatok közben is születtek iskolapolitikai megoldások és felmerültek közösen megoldandó egyházi- oktatási tervezetek, valamint konkrét megoldásokra is sor került.
A közös megbeszélések eredményeit összefoglalva megállapítottuk a differenciált szórványgondozás lehetőségeit és a kölcsönhatásban levő magyar társadalmi szervezetek munkájának feltétlen összehangolásának igényét.
A továbblépés szükségességét a magyar családok településenkénti megszólításban látjuk. Ezt csak társadalmi, civil összefogással valósíthatjuk meg.
Ennek szükségszerűsége abban rejlik, hogy dél erdélyi szórványainkban a magyar gyermekek 50-60 % nem a magyar anyanyelvű iskolát választja, míg ez az arány sokkal rosszabb, ha gimnáziumról beszélünk, ahová csak 20 % körüli a magyar oktatást választók aránya.
Jelenlegi demográfiai visszaesésben, az iskoláztatás krízishelyzetében és az egyházak fenntartási küzdelmei közepette a szórványoktatás fenntartása, és az asszimiláció kivédése össznemzeti feladat.
Konferencián partnerei a megye oktatási intézményei, egyházai (református, katolikus, unitárius) és civil intézményei voltak.
Támogatónk a budapesti Szülőföld Alap volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése